fredag 13 november 2009

Gardell och det fria ordet

Så har då Jonas Gardell blivit nekad att spela in TV-program i Peterskyrkan och Sixtinska kapellet, enligt GP.
Själv menar Gardell att katolska kyrkan "styr och ställer med det fria ordet". Det är märkligt hur han lyckas vända det. Skulle yttrandefriheten vara kombinerad med en slags uthyrningsplikt? Ett kyrkorum är avskiljt för gudstjänst, det är bra att någon ännu förstår att det bör få konsekvenser för vad rummet upplåts till.
Gardell uppger själv att programmet ska vara "lite blasfemiskt", och så undrar han varför inte kyrkorna upplåts för honom!

9 kommentarer:

  1. Ja, Gardell är påtagligt uppblåst, och tycks nästan se sig som Gud själv. Lite ödmjukhet a la bibelns budskap vore inte fel. Heder åt Arborelius och Katolska Kyrkan att sätta ner foten.

    SvaraRadera
  2. Eftersom du bara fått en elak kommentar som är lika elak som ditt inlägg, så visar detta att ni i själva verket inte gillar Jonas Gardell. Man kan tycka vad man vill om honom, men det är väl bättre att tycka om det han ger uttryck för i sin kristna tro.

    SvaraRadera
  3. Till rolferic
    Jag förstår inte vad som är elakt i bloggen. Det pågår en relativisering av yttrandefriheten. Att Gardell förnekar att Jesus dog för våra synder gör att han enligt kyrkans bekännelse inte borde räknas som kristen.

    SvaraRadera
  4. Till Frimodig. Låt oss inte bli ovänner för att vi ser saken så annorlunda. Jag svarar på den här kommentaren och den kommentar du lämnat på min blogg Ökenkällan
    http://rolferic.blogspot.com
    Låt oss dessutom avhålla oss från lögner. Det passar inte oss frimodiga.

    SvaraRadera
  5. Till rolferic
    Jag vill gärna veta vad det är som är elakt i min blogg, samt nu också vad det är som är lögn.

    SvaraRadera
  6. Jag svarade på detta på min blogg Ökenkällan och kopiera här det svaret:
    Det är naturligtvis bra att du vet att det du säger är sant, men nog vore det ännu bättre om andra också kunde uppfatta sanningen i det du säger. Låt mig ta ett exempel. Du skriver:"Efter att ha hört förre ärkebiskopen sätta likhetstecken mellan tidsandan och den helige Ande.." Detta är dina ord. För att de ska bli trovärdiga är det bättre att du använder dig av det citat du åsyftar. Nu vet jag att även detta kan skapa problem. Om man rycker ut ett citat ur ett sammanhang kan det också bli till skada för sanningen. Vad jag menar är att vi som vill tjäna Gud i allt bör eftersträva sanning och uppriktighet. Du skriver att du blir illa berörd av att jag påstår att du far med lögn när du skriver att Svenska kyrkan överger den bibliska synen på äktenskap. Borde du inte i stället bli illa berörd av att du skrev så. För det är ju faktiskt lögn. Det känns inte bra att behöva rätta dig med så hårda ord, eftersom jag tror att du i grund och botten menar väl. Men du måste förstå mig när jag skriver att det är en av mina uppgifter att trots den smärta som det åstadkommer, så gör jag det i lydnad för den Gud jag så gärna vill tjäna. Det kan aldrig vara fel att gång på gång pröva det man skriver och vara försiktig i sina domar. Jag är definitivt inte ofelbar på den punkten.
    Till sist: "Gud välsigne dig" Välkommen åter!!

    SvaraRadera
  7. Tydligen behöver vi börja med definitioner. Den bibliska äktenskapssynen är som jag ser det den som Jesus och apostlarna ger uttryck för. Alltså en förening mellan en man och en kvinna. Är vi överens om det?

    SvaraRadera
  8. Käre vän med signatureen "Frimodig".
    Jag tycker inte att du är ärlig när du skriver att vi tydligen behöver börja med definitioner osv. Jag blir verkligen ledsen över denna brist på ödmjukhet. Vi behöver mycket ödmjukhet både du och jag om vi skall komma vidare. DU VET JU REDAN SVARET PÅ DIN FRÅGA, varför behöver du då ställa den? Du använder dig av en retorik som gör det svårt för mig att nå fram till ditt hjärta, och det skall du veta att jag vill, eftersom min Mästare har givit mig uppdraget att vittna om den sanning jag upplever vara den rätta.
    Jag vill gärna att vi fortsätter vår dialog utifrån våra olika synsätt, så att vi kan komma så nära sanningen som möjligt Du hänvisar till något som förre Ärkebiskopen har sagt. Vill du vara snäll och ge mig källan, så att jag kan ta del av innehållet. När du gjort detta skall jag återkomma med det du tydligen vill veta. Varmt välkommen med dina kommentarer på min blogg:
    http://rolferic.blogspot.com
    Vänliga hälsningar!
    Rolf Ericson.
    P.S. Du får gärna tala om vad du heter. D.S.
    Du kan nå mig på min e-postadress om du hellre vill det:
    rolfericson@boremail.com
    D.S.

    SvaraRadera
  9. Jag förstår fortfarande inte vad som är elakt och vad som är lögn i det jag skriver.

    SvaraRadera